6 grunde til at bruge tid på eksisterende kunder

Du bruger dyre annoncekroner og arbejdstid på at skaffe kunder, men mange af dem kommer aldrig igen. En kundeklub er et godt redskab til at fastholde flere kunder. Vi kommer her med 6 grunde til at øge dit fokus på at lave tilbagevendende kunder.

Grund #1: Nye kunder er dyrere at skaffe

Priserne på betalt annoncering er steget mere end 50% over de sidste 5 år (Hubspot)

Derudover er det mere komplekst, at overbevise en ny kunde om,at dine produkter er bedre end konkurrentens, sammenlignet med kunder der kender dig.

På grund af corona-pandemien er al online aktivitet eksploderet (85% virksomheder har accelereret deres online strategi) det vil sige at konkurrenterne står i kø, og dine kunder har ingen grund til at blive hos dig, hvis du ikke kan tilbyde noget ekstra.

Grund #2: Tilbagevendende kunder køber for mere og er nemmere at sælge til

Det her er den mest indlysende grund til at få en kundeklub: en tilbagevendende kunde køber ifølge Forbes Agency Council i gennemsnit for 31% mere end en ny kunde.

Derudover så viser research at sandsynligheden for at sælge til en eksisterende kunde er helt oppe på 60-70%, hvor den - for en ny kunde - kun er mellem 5% og 20%. (Neil Patel)

Grund #3: Loyale kunder giver vækst

Alle forretninger har faste kunder, men var du klar over, at ved at øge andelen af faste kunder med 5%, så stiger din indtjening med 25% helt op til 95%.

Selvom du allerede har mange faste kunder, kan det altså godt betale sig at prøve at rykke på andelen af dem. De er meget mere værd for din forretning på sigt.

Grund #4: Kundens livstidsværdi bliver større

Vær mere kreativ i din kundeklub; drop de kedelige nyhedsmails med lav konverteringsrate og prøv dig frem med SMS, spil og konkurrencer.

Hvad med at samle alle dine fordele i dit eget kundeklub univers? Eller du har måske et loyalitetsprogram hvor man kan optjene point - ja så kan du for eksempel få en kunde til at lægge 480 kr i gennemsnit pr køb i stedet for 398 kr.

Med din kundeklub får du måske endda kunde-livstidsværdien til at gå fra 2 til 4 år - lad os sige, at en tilbagevendende kunde køber 5 gange om året - kundens samlede værdi går altså fra 3.980 kr til 9.600 kr. - en forøgelse på 5.620 kr.

You do the math.

Grund #5: De kommer til at sælge dit produkt

Du kender det selv; du er på jagt efter et produkt der kan løse et problem eller dække et behov og derfor spørger du venner, familie eller bekendte.

Den ypperste sælger man som forretning eller brand kan få er disse “fortalere”, som til enhver tid vil anbefale dig, fordi de anser dig som den bedste indenfor dit felt.

Hvorfor? Forbrugere er blevet mere skeptiske overfor reklamer og sponsoreret indhold.

Hele 81% stoler mere på deres venner og familie’s råd fremfor et råd fra et firma eller forretning (Hubspot)

Du kan faktisk selv gøre tilbagevendende kunder til “fortalere” med et referral tilbud og samtidig få et nyt klubmedlem. Et referral tilbud belønner den der “anbefaler” og den nye kunde samtidig - det kunne være: “Inviter din ven med i kundeklubben og få 2 for 1’s pris”.

Grund #6: Eksklusivitet sælger

Selvom du har en kundeklub, skal du selvfølgelig stadigvæk lave almindelige tilbud for dine nye kunder. Det er ikke alle der vil give deres info ud før de stoler på dig.

Når det så er sagt, så svarer 60% ifølge Bond's Brand Loyalty Report 2021, at de vil bruge flere penge hvis de kan opnå større fordele. Der er bare noget eksklusivt over at være med i en klub, med fordele som "ingen andre har" - selvom alle dybest set kan melde sig ind i klubben.

Hele 80% svarer desuden, at de vil være mere tilbøjelige til fortsat at gøre forretning med en virksomhed, hvis der findes et loyalitetsprogram.

Mangler du ideer til at bruge din kundeklub?

hent vores guide gratis her.

en platform hvor alle kan være med

Vi arbejder med mange kunder, og fælles for dem er, at alle - store som små - kan bruge vores system.

Send en SMS til dig selv, og prøv vores fiktive kundeklub på din egen telefon: